Dig som person
Udover at skabe fokus på den opgave, du står overfor, skal du også have dig selv med i situationen. Til det anvendes begrebet værdier, og her menes ikke værdi som i økonomisk valuta, men dine personlige værdier.
Værdierne er med til at sætte retning for dig og den person du ønsker at være. Der er ikke en endestation med værdierne, men du kan se som at man går mod vest. Det er altid en retning du kan sigte efter, men du kommer aldrig i mål. Du kan derfor spørge dig selv, hvilken person du ønsker at være i den udfordrende situation, for det kan skabe din retning for at gøre noget aktivt.
”Vil du være en person, der lader dig styre af de uhensigtsmæssige tanker, følelser eller kropslige ubehag eller vil du være en person, der er nærværende, viljestærk og modig i udfordrende situationer?
Her blev der nævnt tre værdier, og et forslag til forståelsen af de værdier kan være at det nærværende handler om at være til stede i nuet, det viljestærke handler om at give sig 100 % i situationen, mens det modige betyder at træde ind i ubehaget og acceptere at nogle situationer er svære, men at det er hjernen der fortæller dig du skal være klar.
Andre værdier der kan være relevant i en konkurrencesituation kan være accepterende, fællesskabs-orienteret, ansvarlig, indlevende, beslutsom, disciplineret, fokuseret, vedholdende, tålmodig eller noget andet. Der er ingen forkerte værdier for dig, for du skal vælge dit fokus og hvad der giver mening for dig. Andre kan ikke bestemme, men de kan hjælpe og guide dig.
Værdierne er altså en medvirkende faktor til at løse opgaven, og det er dig der bestemmer hvordan værdierne skal forstås og hvordan det ser ud, når du sætter dem i spil. Værdierne skal gøres virkelige ved hjælp af din adfærd, dine handlinger og din væremåde. Her kan den mentale strategi fx være visualiseringen og din væremåde i konkurrencen, åndedrætsøvelser hvor du trækker vejret helt ned i maven, lytte til musik der beroliger dig eller noget fjerde.